
PITANjE: Koji je postupak za dobijanje dozvole za obavljanje poštanskih usluga?
ODGOVOR: Potrebno je popuniti propisani obrazac Zahtev za izdavanje dozvole.
Obrasce Zahteva kao i detalje oko postupka za dobijanje dozvole za obavljanje poštanskih usluga možete pogledati i preuzeti na sledem linku https://www.ratel.rs/cyr/izdavanje-dozvola-za-obavljanje-postanskix-usluga-i-obrasci
RATEL je dužan da o urednom zahtevu za dodelu dozvole odluči u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva. Poštanski operator je dužan da RATEL-u uplati taksu za izdavanje dozvole po instrukcijama koje će mu biti dostavljene na mejl adresu nakon podnošenja Zahteva za dodelu dozvole.
PITANjE: Šta je univerzalna poštanska usluga?
ODGOVOR: Univerzalna poštanska usluga je usluga od opšteg ekonomskog interesa koja se obavlja u kontinuitetu na celokupnoj teritoriji Republike Srbije, u okviru propisanog kvaliteta, po pristupačnim cenama i pod jednakim uslovima za sve korisnike, bez diskriminacije. Koje poštanske usluge obuhvata univerzalna poštanska usluga možete pogledati na linku https://www.ratel.rs/cyr/za-korisnike-postanskix-usluga
PITANjE: Šta su rezervisane poštanske usluge?
ODGOVOR: Rezervisane poštanske usluge su deo univerzalne poštanske usluge poverene javnom poštanskom operatoru, odnosno Javnom preduzeću „Pošta Srbije”, Beograd. Koje poštanske usluge obuhvataju rezervisane poštanske usluge možete pogledati na linku https://www.ratel.rs/cyr/za-korisnike-postanskix-usluga
PITANjE: Šta je zabranjeno da se prenosi poštanskim kanalima?
ODGOVOR: Zabranjeno je slanje poštanskih pošiljaka koje sadrže:
· opasne i štetne materije, kao i predmete koji mogu ugroziti zdravlje i život ljudi i oštetiti druge poštanske pošiljke, osim materija u vezi sa kojima je postupanje uređeno posebnim zakonom, međunarodnom konvencijom i drugim međunarodnim aktima;
· narkotike i psihotropne supstance, osim kada su pošiljalac i primalac ovlašćeni za njihov promet odnosno za njihovu upotrebu;
· materijale pornografskog ili erotskog karaktera koji prikazuju seksualnu eksploataciju dece (dečiju pornografiju), odnosno seksualne radnje ljudi koje se odnose na životinje i nekrofiliju;
· proizvode ili supstance koje mogu oštetiti druge poštanske pošiljke ili poštansku opremu zbog svoje prirode ili ambalaže, odnosno pakovanja;
· novac, kovanice, novčanice, druge hartije od vrednosti, plemenite metale i vredne komade nakita, osim u vrednosnim pošiljkama;
· žive životinje, osim životinja čiji je prijem i slanje uređen opštim uslovima operatora za obavljanje poštanskih usluga;
· predmete čiji je uvoz zabranjen u državi u koju se šalje;
· druge materije, odnosno predmete čije slanje je zabranjeno drugim propisima.
PITANjE: Na koji način i kome podneti reklamaciju ukoliko sam nezadovoljan obavljenom uslugom?
PITANjE: Koliki je iznos naknada štete koju poštanski operator mora isplatiti korisniku?
Za prouzrokovanu štetu koja je nastala u unutrašnjem poštanskom saobraćaju, poštanski operator je dužan da korisniku isplati naknadu štete i to:
1) za gubitak ili potpuno oštećenje vrednosne poštanske pošiljke – iznos označen na pošiljci i iznos naplaćene poštarine za tu pošiljku;
2) za gubitak ili pogrešnu isplatu uputnice – iznos u visini iznosa označenog na uputnici, uvećan za iznos naplaćene poštarine za prijem, prenos i isplatu uputnice;
3) za delimično oštećenje ili umanjenje sadržine vrednosne poštanske pošiljke – iznos u visini utvrđenog dela oštećenja ili umanjenja sadržine, s tim da iznos ne može biti veći od iznosa koji bi se isplatio na osnovu tačke 1) ovog stava;
4) za gubitak ili potpuno oštećenje registrovane poštanske pošiljke – desetostruki iznos naplaćene poštarine;
5) za delimično oštećenje ili umanjenje sadržine registrovane poštanske pošiljke – iznos u visini utvrđenog dela oštećenja ili umanjenja sadržine, s tim da iznos ne može biti veći od iznosa koji bi se isplatio na osnovu tačke 4) ovog stava;
6) za neizvršenu, nepotpuno ili pogrešno izvršenu poštansku uslugu registrovane poštanske pošiljke – trostruki iznos naplaćene poštarine;
7) za prekoračenje roka za uručenje registrovane poštanske pošiljke – dvostruki iznos naplaćene poštarine.
U slučaju pogrešno obračunate poštarine i za pogrešno isplaćen ili neisplaćen otkupni iznos, poštanski operator je u obavezi da korisniku isplati:
1) za više naplaćenu poštarinu – iznos više naplaćene poštarine;
2) za pogrešno isplaćen ili neisplaćen otkupni iznos – iznos u visini neisplaćenog otkupnog iznosa.
Prilikom obračuna naknade štete, na obračunati iznos, dodaje se i jedna povratna poštarina ukoliko je ista naplaćena prilikom vraćanja poštanske pošiljke pošiljaocu.
Naknada štete korisniku se može isplatiti po više osnova, s tim da ukupan iznos ne može biti veći od iznosa koji bi se isplatio, u slučaju gubitka pošiljke, potpunog oštećenja pošiljke ili pogrešne isplate poštanske uputnice.
Za prouzrokovanu štetu koja je nastala u međunarodnom poštanskom saobraćaju, poštanski operator odgovara u skladu sa međunarodnim aktima, u granicama utvrđene odgovornosti.