current-image

  • O Regulatoru
    • Statut
    • Organizaciona struktura
    • Savet
    • Rukovodstvo
    • Informator
    • Izveštaji o radu
    • Finansijski plan
    • Finansijski izveštaji
    • Planovi rada
    • Međunarodna saradnja
    • Često postavljena pitanja
      • Opšta pitanja
      • VAS usluge
      • Radiofrekvencijski (RF) spektar
    • Korisni linkovi
  • Elektronske komunikacije
    • Regulativa - Elektronske komunikacije
      • Zakoni - Elektronske komunikacije
      • Podzakonski akti - Elektronske komunikacije
      • Plan namene i planovi raspodele
      • Plan numeracije
      • Koordinacioni sporazumi
      • Strategije, studije i smernice
      • Ostala opšta akta
    • Tržište
      • Analize tržišta
        • Veleprodajno tržište središnjeg pristupa
        • Veleprodajno tržište terminacije poziva u mobilnoj mreži
        • Ostala tržišta
          • Veleprodajno tržište visokokvalitetnog pristupa
          • Veleprodajno tržište originacije poziva u fiksnoj mreži
          • Maloprodajno tržište pristupa fiksnoj mreži
          • Maloprodajno tržište distribucije medijskih sadržaja
          • Maloprodajno tržište javno dostupne fiksne telefonske usluge
        • Odluke o određivanju relevantnih tržišta i zaključci o usvajanju izveštaja
        • Veleprodajno tržište terminacije poziva u fiksnoj mreži
        • Veleprodajno tržište lokalnog pristupa elementima mreže
      • Standardne ponude
      • Mišljenja revizora
      • WACC studije - Elektronske komunikacije
      • Godišnji pregledi tržišta
      • Kvartalni pregledi tržišta
      • Regulacija cena vezanih usluga
    • Radiofrekvencijski spektar
      • Radio-komunikacije
        • Radio-difuzija
        • Digitalna televizija DVB-T2
        • Digitalni radio T-DAB+
        • Analogni radio FM
        • Radio-stanice u javnoj mobilnoj komunikacionoj mreži
        • Radio-stanice u privatnoj mobilnoj komunikacionoj mreži
        • Radio-stanice na brodu i drugom plovilu
        • Radio-stanice na vazduhoplovu
        • Radio-stanice na lokomotivi
        • Fiksne radio-komunikacije
        • Satelitske radio-komunikacije
          • Fiksne satelitske veze
          • Mobilne satelitske veze
          • SNG
        • Amaterska radio-služba
          • Radioamaterska licenca
          • Dozvola za radioamatersku stanicu
          • CEPT i HAREC
          • Strani državljani
        • Radiodeterminacijska služba
        • Javne komunikacione mreže
        • Privatne komunikacione mreže
        • Uređaji kratkog dometa (SRD)
        • Oprema za proizvodnju programa i organizaciju specijalnih događaja
          • PMSE
          • PMR
      • Korišćenje radiofrekvencijskog spektra
        • Dozvole za korišćenje radiofrekvencijskog spektra
        • Korišćenje radiofrekvencijskog spektra po režimu opšteg ovlašćenja
        • Korišćenje radiofrekvencijskog spektra za posebne namene
      • Evidentiranje korišćenja radiofrekvencijskog spektra
      • Kontrola radiofrekvencijskog spektra
        • Galerija slika
          • Daljinski upravljane kontrolno-merne stanice
          • Kompaktne daljinski upravljane merne stanice
          • Kontrolno-merni centri
          • Merna vozila
          • Senzorske stanice
          • Prenosna oprema
      • Tehnički pregled radio-stanica
      • Prijava smetnji
      • Baza podataka o korišćenju radiofrekvencijskog spektra
      • Uputstva i obrasci
        • Uputstva i obrasci za dozvole za korišćenje radiofrekvencijskog spektra
        • Obrasci i uputstvo za podnošenje prijava za evidentiranje radio-stanice u radiofrekvencijskim opsezima koji se koriste po režimu opšteg ovlašćenja
        • Uputstva za tehnički pregled radio-stanica
        • Lista angažovanih lica
        • Tehničko uputstvo o postupanju prilikom izdavanja pojedinačne dozvole za korišćenje radio-frekvencija za VHF FM radio-difuzne stanice i korišćenje sistema radio podataka – RDS
        • Uputstva za izradu projektne dokumentacije
    • Mreže i usluge
      • Za korisnike
        • Kontrola kvaliteta usluga
        • Numeracija
        • Prenos broja
        • Univerzalni servis
        • Roming
        • Alati za korisnike
        • Geografski pregled rasprostranjenosti širokopojasnih mreža
        • Otvoreni pristup internetu
        • Bezbednost i integritet javnih komunikacionih mreža i usluga
      • Za operatore i pružaoce usluga
        • Uputstva, obrasci i izveštaji
          • Obaveštenje o obavljanju delatnosti elektronskih komunikacija
          • Zahtev za izdavanje numeracije
          • Uputstvo za međunarodno povezivanje
          • Izveštaji koje dostavljaju operatori i pružaoci usluga
          • Godišnji izveštaji o parametrirma kvaliteta
          • Upitnici sa listom indikatora
            • Godišnji izveštaji - tehnički deo
            • Godišnji izveštaji - finansijski deo
          • Kvartalni izveštaji
        • Godišnje naknade
          • Naknade za obavljanje delatnosti elektronskih komunikacija
          • Naknade za korišćenje numeracije
        • Kontrola kvaliteta usluga operatora i pružaoca usluga
        • Stručni nadzor operatora i pružaoca usluga
        • Numeracija za pružaoce usluga
        • Prenos broja za pružaoce usluga
        • Univerzalni servis za pružaoce usluga
        • Infrastruktura za zajedničko korišćenje
        • Geografski pregled rasprostranjenosti širokopojasnih mreža za operatore
        • Otvoreni pristup internetu pružalaca usluga
        • Bezbednost i integritet javnih komunikacionih mreža i usluga za operatore
      • Radio-oprema
  • Poštanske usluge
    • Regulativa
      • Zakon o poštanskim uslugama
      • Podzakonski akti
      • Međunarodna akta
      • Strategije - poštanske usluge
    • Registar - poštanske usluge
    • Opšti uslovi i Cenovnici za obavljanje poštanskih usluga
      • Cenovnici za obavljanje poštanskih usluga
        • Cene poštanskih usluga za unutrašnji saobraćaj
        • Cenovnik poštanskih usluga za međunarodni saobraćaj
      • Opšti uslovi za obavljanje poštanskih usluga
    • Za korisnike poštanskih usluga
      • Cene usluga poštanskih operatera
      • Prigovori korisnika poštanskih usluga
    • Za poštanske operatore
      • Izdavanje dozvola za obavljanje poštanskih usluga i obrasci
      • Naknade za obavljanje poštanskih usluga
      • Obrasci za dostavljanje statističkih podataka operatora
      • Podnošenje izveštaja
    • Univerzalna poštanska usluga
      • Regulatorni izveštaji
      • WACC studije
      • Rezultati nezavisnog merenja neregistrovanih pismonosnih pošiljaka
    • Tržište poštanskih usluga
      • Kvartalni podaci – poštanske usluge
      • Studije i istraživanja
      • Godišnji pregled tržišta
    • Česta pitanja i odgovori
    • Inovacije i informacije
  • Informaciona bezbednost
    • Zakoni - Informaciona bezbednost
    • Podzakonski akti - Informaciona bezbednost
    • Strategije, studije i smernice iz oblasti informacione bezbednosti
  • Kontakt
  • Korisni linkovi
  • Prigovori na rad operatora
  • O Regulatoru
  • Novosti
  • Kontakt
  • Prigovori na rad operatora
  • Registar

Pretraga

Donet pravilnik o uslugama sa dodatom vrednošću

Ratel / Novosti / Donet pravilnik o uslugama sa dodatom vrednošću

Novosti

  • O Regulatoru
  • Novosti
  • Kontakt

11.04.2025.

Donet pravilnik o uslugama sa dodatom vrednošću

Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (Regulator) donelo je novi Pravilnik o obavezama operatora koji prenosi usluge sa dodatom vrednošću i pružaoca usluga sa dodatom vrednošću („Službeni glasnik RS“, broj 30/25, u daljem tekstu: Pravilnik), koji stupa na snagu dana 14.4.2025. godine.

Ovim pravilnikom bliže se uređuju obaveze operatora koji prenosi usluge sa dodatom vrednošću i pružaoca usluga sa dodatom vrednošću (tzv. Value - added service,  u daljem tekstu: VAS usluga) u pogledu oglašavanja usluga, uslova početka i prestanka pružanja usluge sa dodatom vrednošću krajnjem korisniku, načina obračuna i naplate usluga, načina obrade podataka o ličnosti, saobraćaju i o lokaciji, kontrole nedozvoljenog sadržaja i rešavanja prigovora, vodeći naročito računa o zaštiti interesa krajnjih korisnika.

VAS usluge, između ostalog, obuhvataju plaćanje parkinga, doniranje novca preko humanitarnih organizacija, glasanje putem SMS-a... Međutim, nije nepoznato da se već godinama dešavaju i VAS SMS prevare, stoga je prvenstveni cilj ovog pravilnika da zaštiti krajnje korisnike od mogućih prevara i zloupotreba.

Važno je naglasiti da mobilni operatori nisu pružaoci VAS usluga, već ih samo prenose. Oni su u obavezi da, u skladu sa tehničkim mogućnostima, omoguće dostupnost usluge krajnjim korisnicima iz svih javnih elektronskih komunikacionih mreža, a u skladu sa zakonom, propisima i međusobnim ugovorima.

U Pravilniku se naglašava da su prema ugovoru zaključenom između operatora i pružaoca usluge, obe ugovorne strane u obavezi da poštuju načela nediskriminacije i transparentnosti.

Zloupotrebom usluge, u smislu ovog pravilnika, smatra se organizovanje kvizova i sličnih igara u kojima se obećavaju nagrade koje se nikada ne dodeljuju ili ih osvaja lice povezano sa organizatorom nagradnog kviza, zatim lažna obaveštenja ili reklamne kampanje koje iniciraju pretplatu na uslugu i slično. Zloupotrebom usluge smatra se i organizovanje kvizova i sličnih igara koje se tarifiraju po vremenu, gde se ostvari telefonski poziv, ali se nikada ne ostvari komunikacija sa govornom mašinom, spikerom ili voditeljem u televizijskom ili radijskom programu, odnosno u kojima se uspostavi veza i zatim dobije informacija o čekanju na uključenje u program, ali do uključenja nikad ne dođe.

Pružalac usluge je, prilikom oglašavanja svojih usluga, u obavezi da na prikladan i lako razumljiv način objavi cenu usluge, odnosno svih njenih delova, i način naplate.

Pravilnik propisuje i da uslugom ne sme da se omogući obmanjivanje krajnjeg korisnika pružanjem pogrešnih, nepotpunih ili drugih netačnih informacija koje ga mogu dovesti u zabludu, niti prikrivanje informacija koje su krajnjem korisniku potrebne za donošenje odluke o korišćenju usluge.

Pružanju usluge mora prethoditi unos lozinke (OTP – One Time Password), što predstavlja pouzdan dokaz o datom pristanku krajnjeg korisnika da koristi uslugu. Upozoravaju se korisnici, da su česte zloupotrebe aktiviranja VAS usluga kroz aplikaciju, bez unosa lozinke. Ukoliko korisnik dobije poruku da je usluga aktivirana, a da je nije tražio, neophodno je da se odmah odjavi, kako bi sprečio dalje zaduživanje.

Radi dodatne zaštite krajnjeg korisnika, operator mora da ponudi mogućnost da se na zahtev krajnjeg korisnika postavlja ograničenje za SIM karticu (tzv. SIM-barring), koje podrazumeva blokadu (zabranu) korišćenja određene usluge ili određenog opsega brojeva iz Plana numeracije koji je namenjen za VAS usluge. Ograničenje se može ukloniti samo na zahtev krajnjeg korisnika.

Pružalac usluge je u obavezi da obezbedi da se na početku svakog poziva, a pre početka pružanja usluge, najavi cena poziva i početak naplate. Takođe, višestruko se štiti korisnik kod pružanja usluga koje se ostvaruju slanjem/primanjem poruka.

Pored toga, pružalac usluge i operator dužni su da obezbede službe za podršku krajnjim korisnicima  putem telefona, elektronske pošte ili pisanim putem. Takođe, krajnji korisnik ima pravo da podnese prigovor na iznos zaduženja i/ili kvalitet usluge pružaocu usluge ili operatoru, kao i pravo na vansudsko rešavanje spora pred Regulatorom ukoliko pružalac usluge odbije prigovor ili se na isti ne izjasni.

Podeli:

Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge

PIB: 103986571 | Matični broj: 17606590

Palmotićeva 2 11103 Beograd, PAK 106306, Republika Srbija

Lokacija na mapi grada
phone

0800/800-999

email

ratel@ratel.rs

fax

011/3232-537

linkedin facebook youtube instagram
Pravno obaveštenje Politika privatnosti

© 2025 RATEL | Sva prava zadržana

Sajt www.ratel.rs koristi samo nužne kolačiće. Više o kolačićima pročitajte ovde.