current-image

  • О Регулатору
    • Статут
    • Организациона структура
    • Савет
    • Руководство
    • Информатор
    • Извештаји о раду
    • Финансијски план
    • Финансијски извештаји
    • Планови рада
    • Међународна сарадња
    • Често постављена питања
      • Општа питања
      • VAS услуге
      • Радиофреквенцијски (РФ) спектар
    • Корисни линкови
  • Електронске комуникације
    • Регулатива - Електронске комуникације
      • Закони - Електронске комуникације
      • Подзаконски акти - Електронске комуникације
      • План намене и планови расподеле
      • План нумерације
      • Координациони споразуми
      • Стратегије, студије и смернице
      • Остала општа акта
    • Тржиште
      • Анализе тржишта
        • Велепродајно тржиште средишњег приступа
        • Велепродајно тржиште терминације позива у мобилној мрежи
        • Остала тржишта
          • Велепродајно тржиште висококвалитетног приступа
          • Велепродајно тржиште оригинације позива у фиксној мрежи
          • Малопродајно тржиште приступа фиксној мрежи
          • Малопродајно тржиште дистрибуције медијских садржаја
          • Малопродајно тржиште јавно доступне фиксне телефонске услуге
        • Одлуке о одређивању релевантних тржишта и закључци о усвајању извештаја
        • Велепродајно тржиште терминације позива у фиксној мрежи
        • Велепродајно тржиште локалног приступа елементима мреже
      • Стандардне понуде
      • Мишљења ревизора
      • WACC студије - Електронске комуникације
      • Годишњи прегледи тржишта
      • Квартални прегледи тржишта
      • Регулација цена везаних услуга
    • Радиофреквенцијски спектар
      • Радио-комуникације
        • Радио-дифузија
        • Дигитална телевизија DVB-T2
        • Дигитални радио T-DAB+
        • Аналогни радио FM
        • Радио-станице у јавној мобилној комуникационој мрежи
        • Радио-станице у приватној мобилној комуникационој мрежи
        • Радио-станице на броду и другом пловилу
        • Радио-станице на ваздухоплову
        • Радио-станице на локомотиви
        • Фиксне радио-комуникације
        • Сателитске радио-комуникације
          • Фиксне сателитске везе
          • Мобилне сателитске везе
          • SNG
        • Аматерска радио-служба
          • Радиоаматерска лиценца
          • Дозвола за радиоаматерску станицу
          • CEPT и HAREC
          • Страни држављани
        • Радиодетерминацијска служба
        • Јавне комуникационе мреже
        • Приватне комуникационе мреже
        • Уређаји кратког домета (SRD)
        • Oпрема за производњу програма и организацију специјалних догађаја
          • PMSE
          • PMR
      • Коришћење радиофреквенцијског спектра
        • Дозволе за коришћење радиофреквенцијског спектра
        • Коришћење радиофреквенцијског спектра по режиму општег овлашћења
        • Коришћење радиофреквенцијског спектра за посебне намене
      • Евидентирање коришћења радиофреквенцијског спектра
      • Контрола радиофреквенцијског спектра
        • Галерија слика
          • Даљински управљане контролно-мерне станице
          • Компактне даљински управљане мерне станице
          • Контролно-мерни центри
          • Мерна возила
          • Сензорске станице
          • Преносна опрема
      • Технички преглед радио-станица
      • Пријава сметњи
      • База података о коришћењу радиофреквенцијског спектра
      • Упутства и обрасци
        • Упутства и обрасци за дозволе за коришћење радиофреквенцијског спектра
        • Обрасци и упутство за подношење пријава за евидентирање радио-станицe у радиофреквенцијским опсезима који се користе по режиму општег овлашћења
        • Упутства за технички преглед радио-станица
        • Листа ангажованих лица
        • Техничко упутство о поступању приликом издавања појединачне дозволе за коришћење радио-фреквенција за VHF FM радио-дифузне станице и коришћење система радио података – RDS
        • Упутства за израду пројектне документације
    • Мреже и услуге
      • За кориснике
        • Контрола квалитета услуга
        • Нумерација
        • Пренос броја
        • Универзални сервис
        • Роминг
        • Алати за кориснике
        • Географски преглед распрострањености широкопојасних мрежа
        • Отворени приступ интернету
        • Безбедност и интегритет јавних комуникационих мрежа и услуга
      • За операторе и пружаоце услуга
        • Упутства, обрасци и извештаји
          • Обавештење о обављању делатности електронских комуникација
          • Захтев за издавање нумерације
          • Упутство за међународно повезивање
          • Извештаји које достављају оператори и пружаоци услуга
          • Годишњи извештаји о параметрирма квалитета
          • Упитници са листом индикатора
            • Годишњи извештаји - технички део
            • Годишњи извештаји - финансијски део
          • Квартални извештаји
        • Годишње накнаде
          • Накнаде за обављање делатности електронских комуникација
          • Накнаде за коришћење нумерације
        • Kонтрола квалитета услуга оператора и пружаоца услуга
        • Стручни надзор оператора и пружаоца услуга
        • Нумерација за пружаоце услуга
        • Пренос броја за пружаоце услуга
        • Универзални сервис за пружаоце услуга
        • Инфраструктура за заједничко коришћење
        • Географски преглед распрострањености широкопојасних мрежа за операторе
        • Отворени приступ интернету пружалаца услуга
        • Безбедност и интегритет јавних комуникационих мрежа и услуга за операторе
      • Радио-опрема
  • Поштанске услуге
    • Регулатива
      • Закон о поштанским услугама
      • Подзаконски акти
      • Међународна акта
      • Стратегије - поштанске услуге
    • Регистар - поштанске услуге
    • Општи услови и Ценовници за обављање поштанских услуга
      • Ценовници за обављање поштанских услуга
        • Цене поштанских услуга за унутрашњи саобраћај
        • Ценовник поштанских услуга за међународни саобраћај
      • Општи услови за обављање поштанских услуга
    • За кориснике поштанских услуга
      • Цене услуга поштанских оператера
      • Приговори корисника поштанских услуга
    • Зa поштанске операторе
      • Издавање дозвола за обављање поштанских услуга и обрасци
      • Накнаде за обављање поштанских услуга
      • Обрасци за достављање статистичких података оператора
      • Подношење извештаја
    • Универзална поштанска услуга
      • Регулаторни извештаји
      • WACC студије
      • Резултати независног мерења нерегистрованих писмоносних пошиљака
    • Тржиште поштанских услуга
      • Квартални подаци – поштанске услуге
      • Студије и истраживања
      • Годишњи преглед тржишта
    • Честа питања и одговори
    • Иновације и информације
  • Информациона безбедност
    • Закони - Информациона безбедност
    • Подзаконски акти - Информациона безбедност
    • Стратегије, студије и смернице из области информационе безбедности
  • Контакт
  • Корисни линкови
  • Приговори на рад оператора
  • О Регулатору
  • Новости
  • Контакт
  • Приговори на рад оператора
  • Регистар

Претрага

Пренос броја

Рател / Електронске комуникације / Мреже и услуге / За кориснике / Пренос броја

За кориснике

За кориснике

    • Закони - Електронске комуникације
    • Подзаконски акти - Електронске комуникације
    • План намене и планови расподеле
    • План нумерације
    • Координациони споразуми
    • Стратегије, студије и смернице
    • Остала општа акта
      • Велепродајно тржиште средишњег приступа
      • Велепродајно тржиште терминације позива у мобилној мрежи
        • Велепродајно тржиште висококвалитетног приступа
        • Велепродајно тржиште оригинације позива у фиксној мрежи
        • Малопродајно тржиште приступа фиксној мрежи
        • Малопродајно тржиште дистрибуције медијских садржаја
        • Малопродајно тржиште јавно доступне фиксне телефонске услуге
      • Одлуке о одређивању релевантних тржишта и закључци о усвајању извештаја
      • Велепродајно тржиште терминације позива у фиксној мрежи
      • Велепродајно тржиште локалног приступа елементима мреже
    • Стандардне понуде
    • Мишљења ревизора
    • WACC студије - Електронске комуникације
    • Годишњи прегледи тржишта
    • Квартални прегледи тржишта
    • Регулација цена везаних услуга
      • Радио-дифузија
      • Дигитална телевизија DVB-T2
      • Дигитални радио T-DAB+
      • Аналогни радио FM
      • Радио-станице у јавној мобилној комуникационој мрежи
      • Радио-станице у приватној мобилној комуникационој мрежи
      • Радио-станице на броду и другом пловилу
      • Радио-станице на ваздухоплову
      • Радио-станице на локомотиви
      • Фиксне радио-комуникације
        • Фиксне сателитске везе
        • Мобилне сателитске везе
        • SNG
        • Радиоаматерска лиценца
        • Дозвола за радиоаматерску станицу
        • CEPT и HAREC
        • Страни држављани
      • Радиодетерминацијска служба
      • Јавне комуникационе мреже
      • Приватне комуникационе мреже
      • Уређаји кратког домета (SRD)
        • PMSE
        • PMR
      • Дозволе за коришћење радиофреквенцијског спектра
      • Коришћење радиофреквенцијског спектра по режиму општег овлашћења
      • Коришћење радиофреквенцијског спектра за посебне намене
    • Евидентирање коришћења радиофреквенцијског спектра
        • Даљински управљане контролно-мерне станице
        • Компактне даљински управљане мерне станице
        • Контролно-мерни центри
        • Мерна возила
        • Сензорске станице
        • Преносна опрема
    • Технички преглед радио-станица
    • Пријава сметњи
    • База података о коришћењу радиофреквенцијског спектра
      • Упутства и обрасци за дозволе за коришћење радиофреквенцијског спектра
      • Обрасци и упутство за подношење пријава за евидентирање радио-станицe у радиофреквенцијским опсезима који се користе по режиму општег овлашћења
      • Упутства за технички преглед радио-станица
      • Листа ангажованих лица
      • Техничко упутство о поступању приликом издавања појединачне дозволе за коришћење радио-фреквенција за VHF FM радио-дифузне станице и коришћење система радио података – RDS
      • Упутства за израду пројектне документације
      • Контрола квалитета услуга
      • Нумерација
      • Пренос броја
      • Универзални сервис
      • Роминг
      • Алати за кориснике
      • Географски преглед распрострањености широкопојасних мрежа
      • Отворени приступ интернету
      • Безбедност и интегритет јавних комуникационих мрежа и услуга
        • Обавештење о обављању делатности електронских комуникација
        • Захтев за издавање нумерације
        • Упутство за међународно повезивање
        • Извештаји које достављају оператори и пружаоци услуга
        • Годишњи извештаји о параметрирма квалитета
          • Годишњи извештаји - технички део
          • Годишњи извештаји - финансијски део
        • Квартални извештаји
        • Накнаде за обављање делатности електронских комуникација
        • Накнаде за коришћење нумерације
      • Kонтрола квалитета услуга оператора и пружаоца услуга
      • Стручни надзор оператора и пружаоца услуга
      • Нумерација за пружаоце услуга
      • Пренос броја за пружаоце услуга
      • Универзални сервис за пружаоце услуга
      • Инфраструктура за заједничко коришћење
      • Географски преглед распрострањености широкопојасних мрежа за операторе
      • Отворени приступ интернету пружалаца услуга
      • Безбедност и интегритет јавних комуникационих мрежа и услуга за операторе
    • Радио-опрема

Преносивост броја је могућност да крајњи корисник говорне услуге задржи свој број приликом промене пружаоца јавне говорне услуге.

На адреси www.prenesibroj.rs  доступна је информација о томе да ли је одређени број пренет и, ако јесте, код ког пружаоца услуге се тренутно налази број.  

Преносивост броја је законско право крајњег корисника успостављено пре више од десет година регулисано је према тренутно важећем Закону о електронским комуникацијама („Службени гласник РС“, бр. број 35/23). Преносивост броја као законска обавеза такође  постоји и у свим земљама Европске уније и региона. Корисници су везани за свој телефонски број и нису спремни да промене пружаоца услуге ако би то значило да морају да промене број чак и ако би код новог пружаоца услуге добили боље услове. Преносивост броја уклања ту препреку и зато се представља важан механизам подстицања конкуренције и развоја тржишта електронских комуникација.

Пружаоци услуга су дужни су да остваре међусобну сарадњу и да се уздрже од поступања усмереног на отежавање или спречавање преноса броја.

Пружаоци услуга су дужни да обезбеде да приликом преноса броја трајање поступка искључења и укључења броја не буде дуже од једног радног дана.

Регулаторно тело за електронске комуникације и поштанске услуге (РАТЕЛ) уређује област преносивости броја, ближе прописује услове и начин преноса броја, рокове и  висину накнаде за пренос броја, као и висину накнада у случају прекорачења рокова за пренос броја и управља информационим системом за пренос броја и одржава базу података пренетих бројева.

Поред Закона о електронским комуникацијама, ова област је регулисана и одредбама следећих подзаконских аката:

Правилник о преносивости броја за услуге које се пружају преко јавних комуникационих мрежа на фиксној локацији („Службени гласник Републике Србије“, број 82/24) у примени од 1. јуна 2025. године

Правилник о преносивости броја за услуге које се пружају преко јавних комуникационих мрежа на фиксној локацији („Службени гласник Републике Србије“, број 101/22) - у примени закључно са 31. мајем 2025. године

Правилник о преносивости броја за услуге које се пружају преко јавних мобилних комуникационих мрежа („Службени гласник Републике Србије“, број 82/24) у примени од 1. јуна 2025. године

Правилник о преносивости броја за услуге које се пружају преко јавних мобилних комуникационих мрежа („Службени гласник Републике Србије“, број 13/22) - у примени закључно са  31. мајем 2025. године

Преносивост броја у мобилној телефонији

У Републици Србији је од 1. јула 2011. године доступна могућност преноса броја у мобилним мрежама. РАТЕЛ је тада са пружаоцима услуга преко мобилне мреже успоставио, а затим наставио успешну сарадњу у спровођењу сложеног поступка преносивости броја. До краја 2024. године, извршено је око 1.400.000 преноса бројева из мобилне мреже једног у мобилну мрежу другог пружаоца услуге. У протеклом периоду преносивост броја и  рад централне базе пренетих бројева коју одржава РАТЕЛ одвијали су се без проблема. Преносивост бројева је свих ових година била важна погодност за кориснике, тако да је скоро сваке године реализовано више од 100.000 преноса бројева у мобилним мрежама.

Преносивост броја у фиксној телефонији

Преносивост броја у фиксним мрежама, која је омогућена у априлу 2014. године, представљала је надоградњу постојећег система за мобилне мреже уз увођење нових специфичности и комплексности. До краја 2024. године је извршено више око 450.000 преноса географских бројева из фиксне мреже једног у фиксну мрежу другог пружаоца услуга. У условима када се коришћење говорне услуге преко фиксне мреже смањује, смањује се и број пренетих бројева, али процентуални однос пренетих бројева у односу на укупан број корисника остаје и даље значајан.

Процедура преноса броја

Поред крајњег корисника, у поступку преноса броја учествују прималац броја (пружалац услуга код кога крајњи корисник жели да пређе, односно чије услуге намерава да користи у наредном периоду) и давалац броја (пружалац услуга чије услуге крајњи корисник тренутно користи, а више не жели  да их користи).

Крајњи корисник подноси захтев за пренос броја примаоцу броја.

Давалац броја је дужан да крајњем кориснику достави обрачун доспелих и осталих дуговања, у року од два радна дана од дана подношења захтева за пренос броја. Давалац броја је дужан да посебно наведе колико износи дуговање услед превременог раскида корисничког уговора.

Захтев за пренос броја се уједно сматра захтевом за раскид уговора између корисника и даваоца броја.

Уговорни однос између даваоца броја и крајњег корисника се сматра раскинутим даном успешног завршетка поступка преноса броја.

Крајњи корисник је дужан да приликом подношења захтева за пренос примаоцу броја достави податке о свом идентитету.

Крајњи корисник је, такође, дужан да достави изјаву којом се обавезује да ће даваоцу броја измирити све обавезе по основу уговора до тренутка искључења броја из његове мреже.

Давалац броја проверава да ли су испуњени услови за пренос броја и може да одбије захтев само из разлога дефинисаних правилницима који уређују преносивост броја.  Могући разлози за одбијање захтева су следећи:

  • захтев за пренос броја је нетачан или непотпун или га је поднело неовлашћено лице;
  • захтев је поднео нерегистровани припејд корисник;
  • број је већ у поступку преноса или је од последњег преноса броја протекао период краћи од два месеца од дана кад је извршен пренос тог броја, осим у случајевима када крајњи корисник није добио уговорену услугу са одговарајућим квалитетом;
  • број у употреби код даваоца броја краће од два месеца;
  • утврђено је да постоје неизмирена доспела дуговања претплатника;
  • број је у систему фиксне телефоније који не омогућава пренос броја;
  • тражен је пренос броја који је део везане серије бројева или припада корисничкој групи бројева код даваоца броја.

У пракси се показало да су разлике у називима и адресама крајњих корисника унетих у захтев за пренос броја и  података које поседује давалац броја најчешћи разлог одбијања захтева за пренос броја. Правилницима је предвиђено да уколико је јединствени матични број физичког лица или матични број и ПИБ правног лица исправан, захтев може да се одбије, само уколико неслагање осталих података даје повод за оправдану сумњу.

Да би могли да пренесу свој број, крајњи корисници који немају закључен кориснички уговор (припејд корисници) морају бити регистровани. Под регистрацијом корисника се подразумева идентификација корисника у складу са процедуром пружаоца услуга .

У случају везане серије бројева дозвољено је преношење појединачних целина као и појединачних бројева уколико крајњи  корисник претходно иступи из дефинисане серије везаних бројева код даваоца броја.

Поступак провере испуњености услова и слања обавештења не може да траје дуже од једног радног дана за мобилну, односно два радна дана за фиксну телефонију, рачунајући од дана када је давалац броја примио захтев за пренос броја, односно од када је захтев за пренос броја поднет са тачно одређеним датумом.

Уколико су услови за пренос броја испуњени, давалац броја обавештава примаоца броја и централну базу о прихватању захтева за пренос броја. Након прихватања захтева давалац броја је у обавези да изврши пренос у року од једног радног дана за мобилну односно у року од два радна дана за фиксну телефонију, осим у случају када је захтев за пренос броја поднет са тачно одређеним датумом.

Од увођења преносивости броја више није могуће знати у којој мрежи се број налази само на основу позивног броја (060, 063, 064, ...), тако се у неким случајевима може десити  да позив према пренетом броју крајњег корисника кошта више од очекиване цене. Из тог разлога крајњи корисник може да активира аутоматску говорну поруку следећег садржаја: „Позивате број који је пренет код пружаоца комуникационе услуге Х. Молимо сачекајте да се успостави веза”, која се не тарифира. Поред тога, крајњи корисници и сва остала заинтересована лица  могу добити информацију да ли је одређени број пренет у другу мрежу и на интернет страни РАТЕЛ-а www.prenesibroj.rs.

Регулаторно тело за електронске комуникације и поштанске услуге

ПИБ: 103986571 | Матични број: 17606590

Палмотићева 2 11103 Београд, ПАК 106306, Република Србија

Локација на мапи града
phone

0800/800-999

email

ratel@ratel.rs

fax

011/3232-537

linkedin facebook youtube instagram
Правно обавештење Политика приватности

© 2025 РАТЕЛ | Сва права задржана

Сајт www.ratel.rs користи само нужне колачиће. Више о колачићима прочитајте овде.