Tržište elektronskih komunikacija i poštanskih usluga nastavlja rast i u 2017. godini

31.08.2018

 Ukupni prihodi u 2017. godini iznose 191,2 milijarde dinara, što je za oko 1% više u odnosu na prethodnu godinu. U bruto društvenom proizvodu Srbije, prihodi od elektronskih komunikacija su u 2017. godini imali udeo od 4,3% odsto. Najveći deo u ukupnim prihodima ostvaren je, kao i prethodnih godina, od pružanja usluge mobilne telefonije, i on čini 58,5% ukupnih prihoda.

Porasle su i ukupne investicije u sektoru elektronskih komunikacija. U 2017. godini su iznosile 32,8 milijardi dinara, što je za 1,6% više nego prethodne godine. Najveće investicije bile su u mobilnu telefoniju (13,5 milijardi dinara) i u fiksnu mrežu (8 milijardi dinara) što čini 65,58% ukupnih investicija u 2017. godini.

Iako se beleži manji pad, broj korisnika mobilne mreže i dalje prevazilazi ukupan broj stanovnika. Na 100 stanovnika, umesto 128 koliko ih je bilo u 2016, sada dolazi 122 korisnika mobilne telefonije. U proseku je svaki korisnik preko mobilnog telefona dnevno razgovarao 4 minuta i 58 sekundi i poslao 2,2 poruke.

Za razliku od mobilne, fiksna telefonija beleži pad broja pretplatnika, u proseku jedan  pretplatnik na jedno domaćinstvo.

Nastavljen je trend rasta broja pretplatnika fiksnog širokopojasnog pristupa internetu, za 2% više u odnosu na 2016. godinu, na 100 domaćinstava dolazi 60 internet pretplatnika. Najviše je bio korišćen za čitanje onlajn novina i časopisa, traženja informacija o robi i uslugama, kao i za učešće na društvenim mrežama kao što su Fejsbuk i Tviter. Sve veća upotreba mobilnih telefona u svrhe širokopojasnog pristupa internetu rezultovala je i konstantnim porastom broja korisnika usluge mobilnog interneta. Obim saobraćaja se udvostručio u odnosu na prethodnu godinu, pa u 2017. godini iznosio je oko 97 miliona GB na godišnjem nivou.

Povećao se i broj pretplatnika usluge distribucije medijskih sadržaja za 2,4% u odnosu na prethodnu godinu, najviše zahvaljujući porastu pretplatnika usluga kablovsko distributivnih sistema (KDS). U 2017. na 100 domaćinstava imali smo 68 pretplatnika distribucije medijskih sadržaja.

Tokom 2017. godine, procenat prigovora korisnika na kvalitet elektronskih komunikacionih usluga je u proseku bio manji od 6% za sve vrste usluga. Najveći procenat prigovora odnosio se na kvalitet usluge širokopojasnog pristupa internetu zbog čega je RATEL omogućio merenje kvaliteta te usluge putem aplikacije RATEL NetTest. Ova funkcionalnost omogućava svim korisnicima komparativnu analizu operatora internet usluga u zavisnosti od lokacije ili tipa pristupa internetu.

Kada su poštanske usluge u pitanju, trend smanjenja njihovog obima koji je bio prisutan u Republici Srbiji četiri godine zaredom promenjen je u 2017. godini rastom broja poštanskih usluga za 4%. Iako je univerzalna poštanska usluga, sa preko 90,4%, najdominantija u ukupnom obimu obavljenih poštanskih usluga, ona ostvaruje manji prihod od komercijalnih usluga. Konkretno, prihod od univerzalne poštanske usluge je porastao za 3,4% dok prihod od komercijalnih usluga kontinuirano raste te trenutna stopa rasta iznosi preko 11%.