Saopštenje o korišćenju usluga sa dodatom vrednošću

29.05.2018

U poslednjih nekoliko meseci, sve je više prigovora na rad operatora sa dodatom vrednošću. Prigovori korisnika, generalno se mogu svrstati u nekoliko kategorija:

-poruke da je telefon zaražen virusima i da će se širenje virusa zaustaviti klikom na broj sa ekrana, nakon čega se neželjeno aktivira usluga sa dodatom vrednošću na sasvim drugom broju i drugačije sadržine,

-uvećani telefonski računi za usluge za koje nisu ili ne znaju da su prijavljeni,

-slanjem poruke humanitarnog karaktera aktivira se neželjena usluga,

-mobilni broj korisnika korišćen ili ustupan za reklamiranje drugih servisa (zloupotreba mobilnog broja) slanjem BULK poruka sa kratkih brojeva, koji su pretplatniku nepoznati,

-neadekvatno obaveštenje o uslovima korišćenja i ceni pružanja usluga.

Usluge sa dodatom vrednošću ili VAS (Value Added Service) usluge, saglasno članu 8. Pravilnika o obavezama operatora sa dodatom vrednošću, obuhvataju:

1)pristup i/ ili isporuka sadržaja informativnog, obrazovnog ili zabavnog karaktera;

2)informisanje korisnika usluge sa dodatom vrednošću o statusu njegovih usluga;

3) naručivanje odnosno zakazivanje nekih usluga;

4) autorizacija pristupa;

5) napredni komunikacioni servisi;

6) pristup nagradnim igrama, pitalicama i igrama na sreću;

7) usluga vezana za elektronske i štampane medije i Internet;

8) pristup i / ili isporuka sadržaja za odrasle;

9) donacija koja se prikuplja u dobrotvorne ili humanitarne svrhe;

10) druga usluga koja svojom suštinom i/ili načinom realizacije može da se podvede pod neku od usluga iz tač. 1 do9.

Informacije o načinu pristupa uslugama sa dodatom vrednošću,dobijaju se putem SMS-a, WAP-a, WEB-a, MMS-a ili drugih tehnologija i one se realizuju putem SMS i WAP push poruka, a naplaćuju se po ceni većoj od standardnih SMS poruka. Da bi ove usluge koristio, korisnik mora da se za njih prijavi VAS operatoru koji tu uslugu pruža. Obaveza operatora je da obavesti korisnika o uslovima korišćenja i ceni pružanja usluga. Između ostalog, korisnik mora da bude obavešten kako da se odjavi, odnosno kako da otkaže dalje primanje ovih poruka. Ove SMS poruke se šalju, odnosno primaju od strane VAS operatora, korišćenjem kratkih kodova koje VAS operatori dobijaju od operatora mobilne telefonije. Korisnike ne dovodi u zabludu mobilni operator,već operator VAS servisa. U velikom broju slučajeva oni se bave samo naplatom usluga, dok je za sadržaj usluge odgovorna druga firma. Saglasno odredbama člana 3. Pravilnika o obavezama operatora sa dodatom vrednošću, za zaštitu korisnika usluge odgovoran je VAS operator.

RATEL upozorava korisnike da prilikom korišćenja VAS usluga, posebno sadržaja na Internetu, ne klikću na banere koji se pojavljuju, pažljivo pročitaju uslove, naročito one koji se odnose na sadržaj servisa koji se nudi, cenu i proceduru odjave/otkazivanja usluge. Ukoliko korisnik primi SMS poruku sa nepoznatog kratkog koda ili primeti da mu je račun uvećan (proveravati račune češće) zbog „naplate u ime i za račun drugog lica“, odnosno na računu ima stavku na ime VAS usluga, potrebno je da odmah reaguje i samostalno deaktivira VAS usluge ili se obrati info centru mobilnog operatora čiji je pretplatnik, kako bi se neželjene usluge deaktivirale.